måndag 12 november 2012

Lov till surdegen

Sture Surdeg, som bor i kylskåpet, 
Påhittat varde ditt namn, 
Likaså din kompis, Vera Vete. 
Ske min vilja, 
såsom i degbunken, så ock i ugnen. 
Vårt dagliga bröd det bakar jag själv, 
och förlåt mig när jag glömmer mata dig, 
såsom ock jag förlåter dig när du inte jäser, 
och inled mig icke i frestelse att inte baka
utan fräls oss ifrån köpesbröd. 
Ty mjölet är ditt, och makten över jäsningen och det goda brödet i evighet. 
Amen. 
Ankorna får ingen mat i morgon. Bullarna godkändes. 

2 kommentarer:

  1. Coolt, kanske man måste testa med Lill-Sture!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Rekommenderas. Bullar som inte smakar jäst, kan det bli bättre? Hör av dig om du vill ha beprövat recept!

      Radera

Eller vad tycker du? Vi blir glada för kommentarer!