måndag 5 november 2012

Eller så har man lite sunt förnuft, helt enkelt!

Läste igenom lite papper som jag fick på ett av de orienteringstillfällen jag var på i egenskap av nybliven post-doc (i februari...japp, skjutit upp läsandet ända till nu!). Lite matnyttig information kunde jag finna, men några av de papper jag läste fick mig att fundera på hur de egentligen ser på en som nykomling/utlänning. Nog för att man har klarat av en doktorsexamen, men det verkar som att de tror att man suttit inlåst i en skrubb utan mänsklig kontakt under tiden, alternativt att man just börjat första klass. Kolla till exempel de här råden som ges:

*Om man har samarbetsproblem med bossen ska man inte:
   - dra några förhastade slutsatser
   - misstänka denne för att konspirera
   - prata när man är arg

Ok. Och så fortsätter det.

*Angående respekt och hövlighet på jobbet.
Man ska inte: 
   - avbryta när någon annan pratar
   - glömma att säga "tack" och "please"
   - ställa personliga frågor till någon man inte känner så bra
   - läsa andras mail
   - stå för nära eller stirra på någon annan

Seriöst? Haha, det är inte så lätt att anpassa sig till den amerikanska kulturen, eller?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eller vad tycker du? Vi blir glada för kommentarer!