söndag 18 november 2012

Ja! Jag är Spartan.

Ända sedan instruktören för TRX- och Tabata-passen tipsat om att vi borde testa att vara med i en Tough Mudder-tävling, så har man ju varit lite sugen på att testa på det här med hinderbanetävlande. Springa rakt fram på en flack väg har jag ju gjort tillräckligt känns det som, och vi kör ju en del crossfit inspirerade kombinationsövningar på gymmet. Så när jag såg att de skulle ha en sån typ av tävling här i stan, på Fenway Park-arenan, så var det ju givet att anmäla sig. Det var ju bara en Sprint-distans(3 miles), så det verkade rätt överkomligt.

Det var ju en hel del funderande innan tävlingen vilka typer av hinder och styrkemoment det skulle ha med. Har ju läst om och kollat videoklipp från en del av deras andra tävlingar. Verkar ju vara rätt tufft faktiskt.

Redo för start.
Man förstod att de under tävlingen gillade att kombinera ihop olika moment med att göra burpees, när de direkt innan starten bad alla att göra 10 burpees. Om man under loppet inte klarade av att utföra ett styrke-/uthållighets-/smidighets-moment så var man tvungen att göra burpees som bestraffning. T.ex. 
- kasta ett spjut in i en höbal. Om man missade var man tvungen att göra 30 burpees.
- kasta en baseboll in i en hink. Om man missade, 30 burpees.
- ro på roddmaskin, 500m på under 2min. Om man inte klarade, 20 burpees.
- klättra upp för ett rep och ringa i en klocka i taket och direkt efter det hissa en betonghink upp till taket med ett rep. Om man inte klarade? Japp. 20 st burpees.
Det är officiellt. Jag hatar numera att göra burpees!

Som vanligt drog jag iväg som en gasell i starten. Detta i kombination med att man i olika sektioner skulle krypa under/över massa vajrar gjorde att jag efter typ 3 min hade blodsmak i munnen. Smart, Per! Du är svårlärd.

Några andra saker som gjorde allting lite lite jävligare:
- Bära sandsäck på axlarna samtidigt som man sprang upp och ner för trappor.
- Med fötterna ihopsatta med gummisnodd, hoppa jämfota upp för 8 nivåer med trappor.
Jag + sandsäck + lång trappa = mjölksyra
Puh! Tungt, men äntligen i mål.
Men jag tog mig iallafall igenom det med hedern hyfsat i behåll. Plats 389 av totalt 2645. Länk till sluttiden. Så nu har jag testat sprint-versionen. Kanske ska testa nån av deras mer "riktiga"(längre) ler-race?

2 kommentarer:

  1. Ha, ha, jag hatar att göra burpees redan innan allt det där ;-)
    Fast i övrigt verkar det riktigt kul!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Burpees...någon slags hat-kärlek. Hatar innan, älskar efteråt.

      Radera

Eller vad tycker du? Vi blir glada för kommentarer!