tisdag 12 februari 2013

"Det finns alltid nånting man kan fira", del 7

Idag finns det flera anledningar att fira, här kommer två!

Abraham Lincolns födelsedag 1809. Vad vet man om Lincoln? Tja...inte så mycket. Han var lång. Och han finns som en staty vid Lincoln Memorial i Washington. Brukar ha hög hatt, och så finns han avporträtterad på 5-dollarsedeln. Där slutar mina kunskaper. Och så var det något med krig också.
Den däringa statyn i Washington. Fotograf: jag!
Vilken tur att wikipedia finns! Där läser jag att han var USA:s sextonde president, tillika den förste av presidenterna som var republikan. Att han ledde nordsidan under Amerikanska inbördeskriget. Och att han jobbade mot slaveriet och drev igenom enmancipationsproklamationen för att frigöra slavarna som fanns nere i amerikanska södern. Och så var det det där 13:e tillägget till konstitutionen också, som var spiken i kistan för slaveriet (som dessutom filmen Lincoln, med Daniel Day Lewis, handlar om; se den!). 

Bonusbild där jag anno 2006 är med. Fotograf: någon annan.
För oss svenskar går ju denna tisdag mest i semlornas tecken. Det är ju semmeldagen! Historien bakom det får ni läsa någon annanstans! Men som kuriosa kan jag nämna att semla i Finland tydligen är en helt vanlig brödbulle (fralla).
Semla with almond paste and whipped cream is a Swedish tradition from the 16th century.
Bild från http://www.sweden.se/eng/Home/Lifestyle/Traditions/Reading/Swedish-semla-more-than-just-a-bun/
Och hur firar vi då detta? Tja...Lincolns födelsedagsfirande skjuter man på framtiden här i USA, nämligen till Presidents' day nästa vecka. Och semlorna då? I ett svagt ögonblick har jag utlovat hembakta semlor på lördag, så det blir till att sätta surdeg i veckan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eller vad tycker du? Vi blir glada för kommentarer!