söndag 3 februari 2013

Bilmässa

Det här inlägget var redan skrivet en gång, men sen strulade nån till det och råkade ta bort hela alltet. Bara för att "marginalerna var ju inte likställda". Suck! I ren protest ska jag skita i det även denna gång.
Nåja, så här var det iallafall...

Eftersom jag ständigt går omkring i trafiken och förundras över amerikanernas bilpark och drömmer om att själv äga en bil en dag, så var det ju givet besök när jag såg att det skulle vara New England International Auto Show här i stan. Dock samtidigt som den stora bilmässan i Detroit, så det fanns ju vissa tveksamheter kring hur mycket bilmärkena skulle dra igång med här.


Som nyfiken svensk i SUV:arnas förlovade land och förundrad på amerikanernas syn på "lagom stor" bil, så var jag ju tvungen att försöka leta fram vilken som var den största familjebilen på mässan.

Mercedes GL550 var ju en sån som man var svår att missa. Man vet att bilen är rejäl när de har ett extra insteg att kliva på när man ska sätta sig i bilen. Imponerande att den gör 0-100 på strax över 5 sek. med tanke på att den väger närmare 2,5 ton! Men då har den också V8 med dubbelturbo och ett vrid över 600 Nm! Sen att den drar närmare 2 liter milen, det kan det kanske vara värt då, eller!?

Sen upptäckte jag Lexus GL. Sjukt stor! Spännande att folk allvarligt funderar på såna här bilar som fina vardagsbilar. Bara att parkera skiten måste ju vara en mardröm.

Men sen när jag såg den här så var liksom tävlingen avgjord. Ett custom-bygge iochförsig, men ändå...
Alltid behändigt när bilen har närmare en halvmeters markfrigång.

En intressant detalj var ju att Infiniti har installerat en klocka mitt i instrumentpanelen på sin finaste lyx-sedan.
Något som Opel var tidigt ute med och redan hade i Opel Corsa Swing 1.4i från -91.
Ah! Det var tider det! När man brände omkring i "den lilla röda". Vilka äventyr!

Sedan så fanns det ju denna fina BMW. 300 kubiks motor. 13 hästar. Med back! Endast 0,3 l / mil.
Verkar rätt behändig och ekonomisk, dock verkar den lite trång. Platsar alltså inte på min vill-ha-lista.

Men denna Lambo! Trång, inte behändig överhuvudtaget och definitivt inte ekonomisk i nåt avseende.
Men gick direkt in på min vill-ha-lista!

Jag vet inte riktigt... men det känns som att listan med önskedrömbilar bara blev större efter mässan.
Blir nog att glida omkring på den här även i fortsättningen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eller vad tycker du? Vi blir glada för kommentarer!