tisdag 28 februari 2012

Vad ska han heta?

Namn. Det kan vara en källa till diskussion och/eller höjda ögonbryn. Iallafall om man heter något så konstigt som Piiha-Lotta. Eller något så knasigt som Per. Iallafall här i USA. Som exempel: när man är på Starbucks så ska man inte bli förvånad om de efter att man beställt sitt kaffe frågar vad man heter. Första gången det hände mig blev jag lite förnärmad, svensk som man är, och tänkte att det ska väl du skita i. Men det finns en anledning till att de frågar, och det är helt enkelt för att hålla reda på beställningarna. Namnet skrivs på muggen, tillsammans med beställningen, och på så vis får alla det som de vill ha och blir glada och lyckliga på det där klämkäcka viset som man är här i USA.

Heter man Piiha så kan det bli lite vad som helst som skrivs på muggen. Första gången jag blev tillfrågad om mitt namn, var på ett hamburgerställe i Washington DC. Då blev det "Pea". Kul att heta Ärta, liksom. (Hade annars lätt kunnat bli "Pee", vilket hade varit ännu mindre kul.) Andra gången jag fick frågan hade jag laddat för den, och svarade Lotta. Då blev det "Loctor". Jaha. Nu förtiden går jag oftast under namnet Mia. Det funkar men är inte helt idiotsäkert.

Om man heter Per, däremot, då är det i princip bara höjda ögonbryn och frågande ansiktsuttryck som gäller när de undrar om namnet. Amerikaner kan inte ens uttala Per, det är som att de inte kan säga ä-ljudet. Därför har också Per börjat döpa om sig i dessa mindre formella sammanhang. Det kan bli Peter (inte helt klockrent), Pete (funkar ok) eller Pat (hur 17 kom han ens på det namnet?).

För skojs skull så började vi fundera på ett namn som Per kan anamma, bara för att underlätta livet lite. Jag googlade och hittade en lista på de vanligaste amerikanska mansnamnen, och började sålla. Och herregud, vilken diversitet det finns på namn här i världen. Vad säger ni till exempel om Porfirio, Raymundo eller Robt? Frågan kvarstår dock, vad ska han heta? Det ska helst börja på P, och ska kunna uttalas på engelska. Pedro? Percy? Prince?

4 kommentarer:

  1. Prince är ju klockrent! :-) och heter man Prince är det ju bara att byta namn när man känner för det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, härmed döper jag Per till Prince! Undrar just hur länge han kommer att behålla det namnet. Helt plötsligt han kanske heter någon krumelur eller något...:)

      Radera
  2. Piiha, du kan heta Pippa. Det kan alla Amerikaner, för det kommer från Astrid Lindgren.
    Pär, hmmmm, vad sägs om Ivanhoe (-Ivar, Ivan, Ivanhoe....) Ja ligger väl nära till hands.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, Pippa...kompis med den där Klitou, eller vad han hette?! Och undrar just vad de skulle säga på Starbucks om Per presenterade sig som Ivanhoe...:) Han får testa!

      Radera

Eller vad tycker du? Vi blir glada för kommentarer!