torsdag 2 februari 2012

Summering av Pers första arbetsvecka

Så där. Dags att summera lite av de jag lyckats ta mig igenom under min första vecka på jobbet.

Fick en ny laptop direkt på måndagen. Finfin! Sedan skulle jag göra alla inställningar med mailprogrammet. Då visade det sig att jag borde haft med mig massa filer från min förra dator. Det var det ingen som sa något om förut... den är ju efterskänkt och kvarlämnad till bättre behövande i Linköping. Sedan har jag varit tvungen att uppdatera min "globala profil" på jobbet. Supersmidigt, eller hur? Man ändrar bara lite uppgifter på en webbsida, så skiter sig alla program och alla inlogg till alla jobbsidor. Kombinationen av det här har gjort att jag inte har någon fungerande jobbmail för tillfället. Gilla Lotus Notes! Eller hur, Micke?

Annars försöker jag vänja magen vid kontorets automatkaffe. Bönerna och maskinen är från Starbucks, så det är ett plus. Men det är ju riktigt långt ifrån det där goda kokkaffet som man dricker i skogen under älgjakten. Sånt där riktigt räser-kaffe. Här är det mera som en lite grövre variant på te. (Piiha gjorde en klassiker på flyget hit. Påpekade till flygvärdinnan att hon beställde kaffe, inte te. "Ja men, det där ÄR kaffe." fick hon till svar. Aha...)

Sedan är det ju det här med hur jag bäst tar mig till och från jobbet varje dag. För att åka kollektivt måste jag ta buss, sedan pendeltåg, sedan buss igen och sedan gå i 5 min. Inget bra alternativ. Så jag har kört bil. Jag måste bara hitta vilken väg som går snabbast och har minst med bilköer. Verkar kunna ta allt mellan 25-55 min... Men jag kanske inte kommer vara på kontoret i Waltham så ofta, vi får se.

2 kommentarer:

  1. Men Pär då. Du vet ju att man alltid måste flytta med sin certifikatfil och notes.ini när man byter dator. Haha. IBM i ett nötskal....

    SvaraRadera
  2. Japp. Hade med mig certifikatfilen. Men det strular ändå. Man måste ha 'usa' som lotus notes certifier i sin globala profil för att komma åt alla deras databaser, men jag ligger kvar på en emea-server. Suck, liksom.

    SvaraRadera

Eller vad tycker du? Vi blir glada för kommentarer!