lördag 28 april 2012

Saknar från Sverige

Tiden springer! Nu har vi varit utlandssvenskar i snart fyra månader, och vi börjar komma in i allt som är nytt. Att handla mat kan dock fortfarande ta en hel del tid, framför allt om vi behöver något som vi inte köpt tidigare. I sådana fall får man liksom ställa in sig på att söka igenom hela affären, eftersom det i flera fall inte ens är säkert att den butiksanställde vet vad det är för något man söker. I fallet med mango chutney, till exempel, då engagerade vi jag vet inte hur många, och till sist var det en kund i butiken som hjälpte oss. "Chutney", bör det vara vid utländska-varor-hyllan, krydd-&kryddpastahyllan, eller vid taco-hyllan?

Förresten börjar jag faktiskt tro på att det finns amerikaner som tror att pommes frites är en grönsak, trots att jag egentligen inte vill tro så lågt om mina medmänniskor. För ett tag sedan handlade jag purjolök, och när jag lade upp mina varor på bandet så började kvinnan bakom mig i kön att prata med mig och undrade vad det var. Jag förklarade, och hon hade aldrig sett en purjo tidigare. När jag väl kom fram till tjejen i kassan, så visade sig att hon inte heller visste vad det var för något...

Jag vet inte om jag kan påstå att vi adapterat oss särskilt bra till det amerikanska livet (vi äter inte chips till lunch, och jag har fortfarande inte ätit några donuts), men i vissa avseenden så är det kanske ganska bra. Annars är ju risken överhängande att vi kommer hem med övervikt inte bara i bagaget. Vi gör vårt bästa för att ha koll på bra varor att handla i mataffären, för om man inte kollar efter så kan man räkna med att det mesta som räknas som livsmedel innehåller socker i någon form (men det är allt som oftast "non-fat"!). Hur som helst så har det iallafall utkristalliserat sig vissa saker som vi kan sätta upp på listan "Saker vi saknar från Sverige". Vi börjar med livsmedel!

*Kaffe. Svenskt, gott, starkt kaffe. Zoegas. Mmmmm. Kaffet här är dåligt, riktigt dåligt, till och med. Ni vet den där goda doften som sprider sig när man öppnar ett nytt paket kaffe, och när man brygger? Glöm sånt i amerikat! Här luktar kaffet sump och smakar därefter. Men gissa om vi blev glada när vi fick reda på att Stop & Shop (vårt amerikanska Ica Maxi) har börjat sälja Gevalia! Vi rusade givetvis dit, och kom hem med ett paket snordyrt kaffe...som luktade sump. :( När behovet blir som störst, så tar vi en sväng till J&K, våra svenska vänner, vilkas frekventa svenskbesök ständigt förser dem med Zoegas. Så från nu är regeln hos oss: Kom gärna och hälsa på, men glöm inte kaffet!

*Filmjölk. Sur, god filmjölk. Laktosfri, givetvis. Jag har hittat någon slags substitut, en Kefir smoothie, som dessutom är laktosfri. Dyr, men ack så god!

*Laktosfria hyllan på Ica Maxi. Här finns laktosfri mjölk (men det spelar ingen roll, för jag dricker ändå bara sojamjölk), men typ inget mer. Glutenfritt (alltså utan vete) däremot, det står det på de flesta förpackningar här, till och med på mjölken!

*Lös-te. Jo, det finns här, men huvva, vad dyrt det är!

*Bröd. Ordentligt köpesbröd. Ni vet, inte sånt där svampigt, fluffigt äckelbröd med 20 ingredienser som man inte ens kan uttala. Inte för att vi åt speciellt mycket köpesbröd hemma, men när man inte kan få något, då saknar man det. Tur att vi har Sture med oss.

Å andra sidan kan vi trösta oss med väldigt billigt kött, billiga bananer, och färska jordgubbar (som numera nästan överkonsumeras!).

Vad saknar vi mera, förutom det självklara som familjen, vännerna och allt det vi hade hemma i Sverige?

*Gymmet (Worldclass i Linköping). Piihas andra hem. Japp, så är det! Inspirerande instruktörer, ett varierat klassutbud och allmänt god stämning. Just nu tränar vi på YMCA, som ligger två kvarter hemifrån och som är väldigt billigt, men som tyvärr inte erbjuder varken inspirerande instruktörer eller klasser som BodyCombat, BodyStep eller Box. Jakten på ett bättre gym fortgår!

*Innebandy! (mest Per dock) Både Korpen-matcherna och gänget på Malmen-flottiljen. Det är inte riktigt samma sak att springa om man inte har en liten boll som rullar framför en.

Så...när vi kommer och hälsar på hemma i Sverige kommer vi alltså att frossa i kaffe, filmjölk och bröd, springa efter bollar och hänga på gymmet! Hoppas det blir snart!




4 kommentarer:

  1. Ja stackare. Hur kan ni överleva utan Zoegas som är så gott. Ni får väl starta en privatimport eller nåt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hur kan vi överleva? Standarden för "bra kaffe" sjunker allt mer. Huvaligen!

      Radera
  2. Vi lämnar kläderna hemma och fyller resväskorna med kaffe ;-) Det var väl inte så långt till närmast outlet?? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter bra! Jag kan lägga outleten under "Favoriter" i gps:en! ;)

      Radera

Eller vad tycker du? Vi blir glada för kommentarer!