tisdag 24 april 2012

Boston Marathon

Här kommer en rapport från några dagar med tema "löpning".

I samband med Boston Marathon hölls det en stor löparmässa, med massa seminarier kring träning och träningsskador, skotillverkare som visar nya modeller och energidryckstillverkare som delar ut gratisprover. Så vi hade två dagar fulla med provsmakning av energibarer och drycker, sko-testande och utprovning av alla möjliga gadgets som kan tänkas vara bra att ha när man springer.

Vi gjorde t.ex. en steganalys på löpband hos Brooks (skomärke). Kul att se sitt löpsteg analyseras ner så att man får exakt gradangivelse på sin pronation. Kul att man fick med sig videoinspelningen också. Detta resulterade ju så klart i skoköp. Bra säljknep det där, men jag behövde ju nya skor ändå (iallafall vad jag motiverar det med) och det var bra pris. Inte riktigt superminimalistiska (vilket man tydligen ska hålla sig borta ifrån om man inte vet vad man gör), men ändå ett par riktigt superlätta dojjor. Kommer använda dem när jag kör mina kortare intervallpass och så.

Vi var på några av seminarierna också. Bland annat lyssnade vi på Team Hoyt (klicka för video), som är härifrån Massachusetts. Lite väl amerikanskt, men ändå grymt imponerande och inspirerande, med pappan som tar med sin handikappade son på marathon-lopp och triathlon-tävlingar.

Men sen till själva huvudeventet; Boston Marathon, som gick i måndags. Väderprognoserna visade tidigt att det skulle bli gassande sol och skitvarmt. Tävlingsledningen gick till och med ut och varnade för att springa om man inte var riktigt tränad på att springa i värme, och de sa att de planerade placera ut massor med isbad längs banan. Om man ville så kunde man välja att skjuta upp sitt deltagande till nästa år. Nåja, soligt och varmt = härligt att vara åskådare (om man hittar ett ställe med lite lagomt med skugga, vilket vi gjorde ca 1,5 km från målet).

Som ni ser på fotot på ledarföljebilen så blev det ingen rekordtid. Man ansåg i rapporteringen efter loppet att tiden var "långsam" (10 min efter rekordtiden från förra året). Allt är ju verkligen relativt! Rekord eller inte, ändå imponerande att springa på den tiden, med tanke på hur varmt det var.



Vinnaren i herrklassen. Tycker mig känna igen löpsteget; väldigt likt mitt eget faktiskt. Jorå. Jag själv brukar dock ha åtminstone någon svettdroppe framme. Fuskigt att vissa kan verka så oberörda när de springer, framförallt när de redan har över fyra mil i benen.

Man blir ju onekligen lite inspirerad och sugen på att testa på nån tävling. Jag har hittat ett löparprogram som jag kör strikt efter nu, så det har varit mycket löpning på schemat på sista tiden. Har till och med fått med mig Piiha ut på några rundor, som vi ju skrivit om på bloggen tidigare. Och Piiha har(motkompensation?) dragit med mig på Core- & Tabata-pass på YMCA. Vi var faktiskt ute på en riktig långrunda nyligen. "Världsrekord", enligt Piiha, som aldrig sprungit så långt tidigare.  Så vi får se hur träningssäsongen utvecklar sig och om det blir några resultat...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eller vad tycker du? Vi blir glada för kommentarer!