onsdag 7 mars 2012

Petitesser som gör hela skillnaden

Häromdagen fick jag ett mail från något kontor här på MGH. Måste infinna mig där snarast, helst samma dag. Very urgent. Och de ville inte berätta på telefon vad det gällde. Jaha. Bara att göra som de säger, vilket innebär att jag måste sluta tidigare på jobbet för att hinna in till kontoret som ligger inne i Boston. 

När jag kommer dit får jag reda på att det är något med mitt Social Security-nummer som inte stämmer och att det numera har blivit ett ärende som är överfört till den myndighet som har hand om just detta. Helt plötsligt blev det väldigt byråkratiskt och jag fick skriva på papper där jag intygar att jag förstår allvaret, att min arbetsgivare inte har något som helst ansvar, jaddajadda. Och fortfarande vet jag inte vad felet är, men det låter ju allvarligt.  

Telefonsamtal till myndigheten resulterade i noll och intet, bortsett från 10 minuters telefonkö. Du måste gå till Social Security office. Jaha. Detta kontor ligger också inne i Boston, så då får jag offra ytterligare arbetstid för att gå dit, utan att ens veta vad mitt ärende är. Men men. Efter ett besök där fick jag reda på att mitt namn inte stämmer om man jämför min arbetsgivares system med myndighetens. Och då ska jag tillägga att det som myndigheten matat in bygger på den blankett som min arbetsgivare skrivit ut. Det står "fel" namn på mitt social security-kort, och det skulle ju givetvis jag veta eftersom det är mitt namn! Efter många försök att förklara att jag bara gjort som jag blivit tillsagd så löser det sig iallafall. Jag ska få ett nytt social security-kort. Tack för det. 

När det kommer med posten ett par dagar senare förstår jag ju självklart vad felet är, eller? Det översta kortet är det nyaste. Skillnaden är att de har satt ett bindestreck i förnamnet (Första tanten på social security: "Vi använder inte bindestreck här i USA") och flyttat ner Jerevall till andra raden. Jaha, men då så! 
Ska tillägga att det inte är helt smidigt att ha ett dubbelnamn till förnamn och ett mellannamn som man dessutom använder i samband med efternamnet. ("Vad hette du sa du?")

3 kommentarer:

  1. Lite :-) faktiskt!!!!

    SvaraRadera
  2. USA är USA :) Många fördommar som blir bekräftade här.

    SvaraRadera
  3. Hihi! ;-) Men visst, rätt ska ju vara rätt...

    SvaraRadera

Eller vad tycker du? Vi blir glada för kommentarer!