söndag 24 mars 2013

Hemarbete

Jo...som ni alla vet så jobbar jag ju på lab. Och på lab ska man vara noggrann. Man ska hålla koll på vad man gör, skriva ner allt, precis allt, så att man själv och eftervärlden ska veta vad man egentligen gjort, gör och ska göra. Det handlar om projektplanering (vad ska vi göra för att få Nobelpris), experimentplanering  (hur ska vi göra i mer detalj), arbetsfördelning (hur mycket ska jag lasta över på min tekniker, vad ska jag göra själv, och hur lägger vi bäst upp experimenten så att jag definitivt inte får en ledig helg de närmaste sex månaderna), nödvändiga uträkningar (jätteavancerade divisioner och multiplikationer) och allt annat man kan tänkas ha för sig för att spendera forskningsanslag och förhoppningsvis få svar på en och annan fråga. 

Under grundutbildningen på universitetet så får man säkert gå på någon slags föreläsning som handlar om hur man för labanteckningar (men mest handlar det nog om hur viktigt det är att man sparar sina rådata), och även om vetskapen ligger där någonstans i bakhuvudet, så är det ganska intressant att man sitter där sisådär varannan månad, och för in sina anteckningar i sin labbok. Häromkvällen såg det ut så här på vårt matbord därhemma...


Tja, ni ser ju...anteckningar på servetter, anteckningar på pappersbitar, och en massa andra komihåg-grejor på det skrivmaterial som funnits till hands när man letat efter något att skriva på. Och hade man  (jag) varit  lite förutseende, så hade jag ju skrivit datum på alla dessa olika anteckningar, och inte bara på några, för då hade det ju varit så mycket enklare att sammanställa och skriva in i labboken i kronologisk ordning. Men nej...

Det roliga i detta är att jag kan känna igen "lösbladssystemet" (dock inte pappersservetterna) hos människor inom forskningen som jag ser upp till...hur är det man brukar säga; man gör som sina lärare gör, inte som de säger...

4 kommentarer:

  1. Hahahahahahahaha!

    SvaraRadera
  2. Hört talas om dator?? //Camilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dator? Nu förstår jag inte alls hur du menar...Man kan ju inte ändra på något som man gjort i alla tider. :)

      Radera

Eller vad tycker du? Vi blir glada för kommentarer!