fredag 22 mars 2013

Bäst av tre

För ett tag sedan så var det ju semmeldagen/fettisdagen/vadmannuvillkalladen-dagen, som vi uppmärksammade här på bloggen. Det firade vi givetvis, eftersom vi tycker om att fira saker. Vi exilsvenskar planerade för semmelkalas, och jag skulle stå för bullbakandet. Eftersom jästen här i USA inte riktigt beter sig som den jäst man är van vid hemifrån, och eftersom jag tidigare har gjort kanelbullar på surdeg med lyckat resultat, så gjorde jag en chansning med surdegssemlor. Det måste ju bara funka, eller?

I efterhand så kan jag säga att det var tur att jag började redan på torsdagkvällen med mitt bakande (vi skulle träffas på lördagen för att äta semlor). Jag bakar ju ganska mycket bröd (med varierande resultat), men söta degar har jag inte så mycket erfarenhet av så jag sökte upp ett recept på nätet som skulle vara erkänt bra. Rörde ihop degen, bakade ut bullar och lät jäsa över natten. Gräddade på fredagmorgonen innan jobbet. Här någonstans var det något som gick lite fel. Bullarna var lika små när jag tog ut dem ur ugnen, som när jag satte in dem...små semlor i all ära, men kompakta semlor är ingen höjdare. Dessutom var de där 20 grammen kardemumma kanske lite i överkant...lite panik... 

Det var bara att göra ny deg och försöka igen. Fredag kväll: en likadan batch med extra surdeg i (för jäsningen), och för säkerhets skull en extra deg på mitt sätt (fördeg som får stå under natten, rörs ihop på morgonen och får jäsa under dagen). En timma innan vi skulle vara på plats körde jag in semmelbullarna i ugnen. Resultatet? Min variant blev bäst, så klart (och vi fick många  små och fula kardemummabullar som frystes in för framtida fikor)!

Mandelmassa är tydligen ingenting som har uppfunnits här i amerikat, så med nötmjöl, socker och grädde rörde vår vän K ihop en hemmasnickrad variant som blev bra mycket godare än någon annan mandelmassa jag ätit. 
Inte de snyggaste semlorna som valdes ut som fotoobjekt,
men de var de enda som var kvar när alla hade huggit in.
Sammanfattningsvis kan jag rekommendera surdegssemlor, men ska du baka själv, så se till att du har tid på dig att göra minst tre batcher!

2 kommentarer:

  1. Samma gäller kardemummubullar, man måste göra ett par försök. Men du,har du bakat med bread flour?? Alltså bara vanligt mjöl med extra protein? Grymt! Om man råkar va en sån som knådar degen iaf.. ska prova med Sture, vilken dag som helst nu.

    SvaraRadera
  2. Aldrig testat Bread Flour. Men det låter som den svenska (fusk)versionen av Manitoba Cream, där man tillsatt extra protein i mjölet just för att det ska jäsa bättre. (Manitoba Cream är egentligen ett kanadensiskt vete med extra protein). Tycker det funkar ganska bra med vanligt mjöl, och jag är ju lite anti extra tillsatser...:)

    SvaraRadera

Eller vad tycker du? Vi blir glada för kommentarer!