tisdag 15 januari 2013

"Det finns alltid nånting man kan fira!"

Jo, så här är det! Jag tycker att det är dags för en ny kategori här på bloggen och jag har funderat på vad den kategorin skulle kunna vara. Nu har jag kommit på det, och det kommer att bli en kategori som faller in under "saker man inte visste men som kanske är kul att veta...ibland" eller, "detta kan vara bra att kunna om man ska vara med i Jeopardy!" Jag har valt att kalla den "Det finns alltid nånting man kan fira!". Jag tycker helt enkelt att vi firar för lite!

I Sverige har vi ju kanelbullens dag, tulpanens dag, menlösa värnlösa barns dag, majblommans dag, och en himla massa andra dagar då man kan fira. Och så finns det ju helgdagar då man slipper gå till jobbet, och det kan man ju också fira om man vill. Här i USA finns det säkert också en himla massa dagar (utöver måndagar, tisdagar...), men framför allt så är det ganska ont om helgdagar då man inte behöver gå till jobbet. Det förekommer dock helgdagar, men det råder alltid lite osäkerhet om huruvida man ska jobba, bör jobba eller helt enkelt är ledig utan att någon saknar en på jobbet. Här finns det man kallar 'federal holidays' (brittiska motsvarigheten är 'bank holidays'). Detta är helgdagar som godkänts av regeringen, och alla som jobbar federalt har den stora äran att faktiskt vara lediga dessa dagar. Även bank- och postkontor håller stängt. Enligt wikipedia så ska alla som jobbar på federala helgdagar få helgersättning utöver den vanliga lönen.

Det finns även allmänna helgdagar, och dessa överlappar delvis med de federala, men det är inte helt självklart att man är ledig dessa dagar heller. 

Hur som helst, så kommer jag i bloggens nya kategori att uppmärksamma helgdagar (oavsett om de medför ledighet eller ej) och andra dagar som är värda (och kanske inte så värda) att fira. Vi börjar redan i nästa inlägg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eller vad tycker du? Vi blir glada för kommentarer!