torsdag 13 september 2012

Tillbaka!

Vi är tillbaka, både i Boston och i etern! En underbart skön semestervecka har vi spenderat i Njalla; en vecka som bjudit på höstigt väder, fiske, jakt och en massa god mat. Mat som vi verkligen längtat efter. Med grönbyxor och gammal t-shirt som uniform och gummistövlar på, bytte vi mobilen och det digitala livet mot en bunt med bra böcker och umgänge utan en skärm framför ögonen. Esters bröd till frukost, fika, lunch och middag och kopiösa mängder kokkaffe. (Man vet att man är i Norrland när kaffet man dricker är så hett att proteinet i sojamjölken koagulerar.) Det är livet på en pinne!

Dessutom hann vi med att fira vår första bröllopsdag just i Njalla! För ett år sedan (2/9) gick vi till stadshuset i Linköping tillsammans med två fina vänner som vittnen, fick skrattanfall och blev gifta på kuppen. Dagen efter vigseln for Per till norr för att springa i skogen efter älgar han aldrig såg. I år firade vi dagen med gott bubbel till middagen (Tack för det, Janne!)!

Men hur gick årets jakt, då? Om man säger så här; det här:


var det närmaste Per kom en levande älg...i juli. Men några hade uppenbarligen mer tur på sin sida, eftersom det här var hur vi spenderade en dag innan vi for till civilisationen igen.

Observera de mycket sterila slaktbänkarna,  byggda av plankor tagna direkt ur bodan! Mikrobiologen i mig skruvar på sig och tittar bort. 
Nu är det tillbaka till verkligheten igen, och det är med delade känslor jag blickar framåt i kalendern. Den 22 september börjar officiellt hösten här, men temperaturerna säger att den redan är på gång. Den sommarvärme med 30 grader och strålande sol som vi lämnade när vi for till Sverige åkte på annat håll under tiden vi var borta. Visserligen är det fortfarande mer sommar än höst, men så fort sommaren passerat så vet jag att det bara är en tidsfråga innan det är jul igen. Redan innan vi for så hade ju affärerna börjat skylta för Halloween. Det var ju ändå augusti...

Halloweenskyltning i augusti. Snart är det jul också.
Hösten kommer att bjuda på mycket jobb för min del, då jag första dagen på jobbet efter semestern fick beskedet att mina celler drabbats av mykoplasma (typ svamp, sånt man INTE vill ha i sina odlingar) och allt (ALLT!) jag gjort sedan innan sommaren måste göras om (alla dessa icke-lediga helger i maj, juni och juli var alltså ogjort arbete). Inte så kul, men sånt är livet som forskare. 

Men det händer roligheter också! Just nu ser vi mycket fram emot Svensk-besök (inte mindre än tre stycken på kort tid; roliga saker händer i klump, eller?) med start i slutet av nästa vecka. Då är det nästan som semester igen.

Jag tänkte att jag ska försöka bli lite bättre på att uppdatera här på bloggen under hösten, men behöver lite inspiration från er som läser. Vad vill NI att vi skriver om?

5 kommentarer:

  1. Låter som ni haft det jättehärligt!!

    Jag tycker bloggen är jättebra med nuvarande innehåll, även om fler inlägg så klart piggar upp! Att få nedslag från vardagslivet, med jobb, träning, utflykter och svenskbesök mm...

    Angående slaktbänkarna så går det säkert alldeles utmärkt, så länge du inte ska sälja köttet och måstegöra en riskutvärdering på processen... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för input! Det är ungefär samma tanke jag har för innehållet på bloggen, så jag (vi) fortsätter som vi gjort hittills, bara lite oftare.

      Riskutvärdering: Stek på sexan, så är det ingen fara! ;)

      Radera
  2. Jag tycker också att bloggen är jättebra. Trillar det dessutom in fler inlägg om småsaker i vardagen som de när mattor har underbett och Per köper bananer är i alla fall jag nöjd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter bra! Ska göra mitt bästa! Kul att du kommenterar, förresten!

      Radera
  3. Jag håller med om att bloggen är jättrebra. Mina favorit avsnitt är "Only in America" och helt enkelt att få läsa om vad ni pysslar med på dagarna. Ni är ju så långt borta, så den här bloggen gör att ni inte känns riktigt lika långt borta :)

    SvaraRadera

Eller vad tycker du? Vi blir glada för kommentarer!