tisdag 15 maj 2012

Per bakar

Eftersom jag ibland har lite "tid över", så tänkte jag igår att jag skulle baka lite mellanmålsmuffins.
Och det vore ju bra om man kunde få till nån sorts muffins med mycket protein i; det kan ju vara bra att ha med sig när man är ute på stan och så. Lite för att hitta en ersättare till de proteinbarer som vi alltid bär med i väskan när vi är ute på äventyr och "Chicken Santa Fe" smörgåsen på Starbucks som har börjat bli standard.

Sagt och gjort, iväg till affären för att handla lite nödvändigheter.


Fastnade lite vid ostdisken, där jag hittade det här:
Ostimitation! Skumt. Men färdiga skivor iallafall, så det är ju smidigt :-) Bra att de skriver att det är en bra källa för kalcium. Inga transfetter heller!.... Jag vill nog ändå ha riktig ost. Sån som kommer från kossor. Nåja. Det var ett sidospår. Tillbaka till bakningen.


Jag fick tips från Piiha om ett recept på internet för just proteinmuffins. Perfekt!
Enda kruxet var att det endast var listat vilka ingredienserna var. "Hur man bakar muffins får ni googla er fram till", stod det. Ah, men! Vet ni om att man får 1 830 000 träffar om man söker på muffinsrecept på google?


Okej. Men det kan ju inte vara så krångligt. Dagens "To Do" är alltså bakning. Jag har ju gjort det förr. En favorit är ju Karins medelhavsmuffins. Synd bara att det receptet är kvar i nån låda i Linköping och att jag har guldfiskminne. Skitsamma. Kör på känsla!


- Det står äggvita i receptet. Jag vill ju inte slösa på Piihas äggvita på tetra. Knäcker några ägg istället. (Riktiga ägg. Såna från höns. Eller... det vet jag faktiskt inte. Inget är säkert i USA. Det är en bild av en höna på paketet iallafall.) Det borde ju bara bli bättre om man tar med gulan. (Strunt i om det blir lite fler kalorier)


- Havrekli ska det tydligen också vara i. Det har vi inte. Piiha brukar baka med nåt som heter Wheat Germ. Det är väl vetegroddar, tror jag. Det borde vara ungefär samma.


- 4tsk bakpulver! Det låter mycket. Jag måttar upp 3st ungefärliga teskedar.


- Funlight!? Saft har vi inte. Testar med honung. Vad är motsvarighetskoefficienten mellan honung och saft? Jag råter det ringla från flaskan en lagom stund.


- Smeten blir som.... väldigt rinnig... ska det verkligen vara så? Googlerecepten använder vetemjöl. Vi har fullkornsvetemjöl. Det måste ju göra att det bara blir nyttigare. Testar genom att strö i lite i smeten. Jodå, den tjocknar. 


- Ugnstempen då? Recepten på internet säger 225 grader Celsius. Vad blir det i Farenheit? 437! Det låter mycket. Börjar med vår standardinställning 392.


Tjoof! In i ugnen. Det var ju inga problem det här.
Resultatet?




Hmm. Kanske inte sådär fina som på bageri, tänker ni, men hembakat brukar ju alltid smaka gott.
Sanningens ögonblick. Dags att prova tillsammans med en god (ja, jag har börjat vänja mig) kopp hemmabryggt kaffe.


Utlåtande?


De smakar ingenting! Som luft! De borde ju åtminstone ha ett drag av "Cookies and Cream", eftersom det är smaken på proteinpulvret jag använder. Men nä, enda nyansen jag kan hitta är av blött papper (ja, jag tog bort muffinsformen innan jag tog en tugga). Nånstans gick det inte riktigt rätt. Men det är ju så många moment i bakning, så hur ska man kunna veta?


Suck!

6 kommentarer:

  1. Jag tar med medelhavsmuffinsreceptet!

    SvaraRadera
  2. Grejen just nu på de träningsbloggar jag läser är proteinbollar, typ dessa från Fokuseradenergi:

    Kaffebollar (recept)

    Blötlägg 4 st fikon i 10 minuter. Hacka dem sedan fint.
    1 dl hackade cashewnötter (vanliga ”råa” osaltade)
    1 dl hackade hasselnötter
    0,8 dl ristretto (starkare kaffe än espresso)(ta lite i taget)
    50 gram finhackad mörk choklad (70%) – viktigt med god choklad
    1 msk agave honung
    4 msk vaniljproteinpulver
    Du ska rulla allting till små bollar och man får känna sig fram på konsistensen om du behövs lite mer kaffe eller lite mer vaniljproteinpulver för att det ska klibba bra.

    Jag rullade hälften av bollarna i kokos och hälften i hackad choklad och hackad mandel. Jag hällde på lite extra kokos i lådan, därav det vita på bilden. Det är c2 lager till under dessa bollar på bilden. GALET GODA!

    Om du gör 12 bollar, näring per boll:

    117 kcal
    4,7 gr protein
    6,9 gr fett
    8,5 gr kolhydrater
    1,4 gr fibrer
    Järn 1,3 mg
    Kalcium 24,4 mg

    Har int esjälv provat dett areceptet med hon brukar ha bra recept :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, har också sett varianter på de där. Skulle dock inte vilja kalla de proteinbollar, men ska definitivt göra dem ändå! Kan tro att de smakar finfint!

      Radera
  3. Skulle ju kunna skriva mycket om bageribranschen å om i vilken kategori släkten Jannok hamnar men det är ju inte så snällt å sparka på dom som ligger!! :-D!!!!
    Hälsn. STOREbror! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Nu tycker jag inte att du ska vara sån. Jag vet var jag hittar världens godaste bröd, iallafall (och det är inte köpes...)!

      Radera

Eller vad tycker du? Vi blir glada för kommentarer!