måndag 7 oktober 2013

Effektivitet och implementering, och så lite sport

Japp, det var ämnet för kursen jag gick för två veckor sedan. Comparative effectiveness, cost  effectiveness & implementation research. Låter tungt, och det är det. Åtminstone när man sitter på fjärde föreläsningen för dagen och bara väntar på lunchen som inte serveras förrän efter ännu en föreläsning...Bäst att dricka lite mera kaffe! 

Tyvärr fick jag väl inte med mig något matnyttigt om effektivitet och hur det kan implementeras i just min vardag, även om det skulle behövas just nu. Tiden går och går, men jag undrar hur mycket jag får gjort, egentligen...hur som helst. 

Förra helgen var vi på fotboll. Alltså den amerikanska versionen, där man får springa med bollen i händerna. Vi hade turen att få tag i gratisbiljetter till en match college-fotboll mellan Harvard och Brown. Men man kan ju ha lite olika åsikter om matchtiden, kl 19.30 en lördagkväll...det är ju sent om man som jag däckar i sängen strax efter klockan 21!

Eftersom jag är sportanalfabet så kan jag inte bjuda på någon djupare analys av matchen mer än att Harvard vann. Däremot kan jag rada upp lite hårdkokta fakta om självaste Harvard Stadium, där matchen ägde rum. 
  • Byggdes 1903 och är med sina 110 år den första amerikanska arenan för collegeidrott som byggdes i betong. Tydligen fanns det många skeptiker som inte trodde att konstruktionen skulle hålla, så när de första åskådarna anlände under invigningsmatchen, promenerade superintendenten för bygget helt demonstrativt runt under läktarna. 
  • Den tog bara fyra och en halv månad att bygga och är en gåva från 1879 års avgångsklass.  
  • Har plats för drygt 30 000 åskådare. 
  • Är formad som en hästsko. 

Och eftersom det är tråkigt med fakta som bara rabblas upp och som ingen ändå kommer att komma ihåg, så slutar jag här med en bild istället. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eller vad tycker du? Vi blir glada för kommentarer!